Jak znaleźć szablon w Canva i dostosować go do swojej branży?
W tej lekcji kursu omawiam jak znaleźć szablon w Canva: na co zwrócić uwagę, jak używać wyszukiwarki szablonów i jak taki szablon później dostosować.
Elementy każdego projektu graficznego
Każdy projekt (w wielkim uproszczeniu) opiera się o stałe elementy. Są nimi:
- Dobór odpowiedniej typografii
- Dobór kolorów
- Ustalenie układu, rozmiaru i zachowania przestrzeni
Te 3 elementy tworzą fundament każdego projektu.
Zaawansowani graficy zdobywają te umiejętności latami. Jednak dzięki Canva, nawet jeśli dopiero zaczynasz, możesz stworzyć dobrze wyglądające projekty bez zmysłu estetycznego.
Pomogą Ci w tym tysiące gotowych szablonów stworzonych przez zespół Canva. Aplikacja oferuje szeroki wybór szablonów, które są przemyślane pod względem fontów, doboru kolorów, układu i przestrzeni.
Szablony w Canva – czego unikać
Zanim wgłębimy się w świat szablonów, przedstawię Ci najczęstsze błędy początkujących użytkowników Canvy.
Jeśli nie masz zbyt dużego doświadczenia w poczuciu estetyki, to zdecydowanie nie polecam eksperymentowania.
Oto kilka zasad, których warto pilnować:
Trzymaj się czcionek użytych w szablonie. Korzystaj tylko z tych, które są już ustalone. Dzięki temu zachowasz spójność wizualną. Zazwyczaj nie potrzebujesz więcej niż dwóch różnych czcionek w jednym projekcie.
Nie wprowadzaj kolejnych kolorów. Szablony w Canva mają zazwyczaj odpowiednio dobraną kolorystykę. Jeśli zdecydujesz się na zmianę kolorów, warto użyć narzędzi takich jak np. Adobe Color. Wygenerujesz z pomocą tej usługi całą gamę uzupełniających się kolorów.
Zachowaj odpowiednią przestrzeń. Odstępy między elementami oraz interlinie mają ogromne znaczenie dla czytelności i estetyki projektu. Nie zmieniaj ich przypadkowo. Pamiętaj, że rozmiar czcionki dla ulotki czy wizytówki nie powinien być mniejszy niż 7 punktów.
Teraz, kiedy poznałeś już te 3 zasady, przejdźmy do aplikacji. Dowiedz się, jak znaleźć szablon w Canva.
Wyszukiwanie idealnego szablonu w Canva
Poszukiwania szablonu zawsze rozpoczynamy od ustalenia odpowiednich wymiarów projektu. Robimy to za pomocą przycisku „Utwórz projekt”. To ważne, bo szablony w Canva potrafią się same dopasowywać do wymiarów.
Kiedy już ustaliłeś rozmiar projektu, przejdź do zakładki „Projekt” i wybierz „Szablony„. Dostępna tam wyszukiwarka ułatwi Tobie znalezienie odpowiednich szablonów.
Zapamiętaj: najpierw zacznij od ustalenia wymiarów. Canva dopasuje do nich wybrany szablon.
Jak korzystać z wyszukiwarki szablonów?
Na wstępie powiem Ci, że możesz wyszukiwać szablony zarówno po angielsku, jak i po polsku. Często daje to różne wyniki.
Przedstawię Ci teraz najpopularniejsze sposoby na zbudowanie słów kluczowych, które pomogą Ci znaleźć odpowiedni szablon.
Szukanie po stylu projektu
Wprowadź styl graficzny, który Cię interesuje. Przykłady:
- Minimalistyczny (minimalist)
- Nowoczesny (modern)
- Vintage
- Formalny (formal)
- Elegancki (elegant)
- Biznesowy (business)
Szukanie po nawie branży
Choć pewnie przyszło Ci to do głowy jako pierwsze, nie zawsze jest najlepszym wyborem.
Nie ma czegoś takiego jak idealny szablon tylko dla danej branży. Font szeryfowy w połączeniu z minimalistycznym designem pasować będzie zarówno kancelarii adwokackiej jak i luksusowej marce modowej.
Szukając po branży wykorzystuj też potoczne hasła.
Przykłady branżowych słów kluczowych (w nawiasie alternatywne):
- Kosmetyczka (salon piękności, gabinet kosmetyczny)
- Mechanik (naprawa pojazdów, car-service, warsztat samochodowy)
- Firma budowlana (budowa domów, wykończenie wnętrz, remonty)
Szukanie po wiodącym kolorze projektu
Jeśli masz już określony kolor dla Twojej marki, wpisz go w wyszukiwarkę. Canva przedstawi Ci wówczas szablony, które zawierają ten konkretny kolor.
Co ważne, możesz łączyć powyższe kategorie w słowa kluczowe, aby znaleźć jeszcze dokładniejsze szablony. Na przykład możesz wpisać: „czarna wizytówka fryzjer”, „minimalistyczny
Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się tylko do projektów związanych bezpośrednio z Twoją branżą. Sugeruję wręcz robić na odwrót. Podczas szukania odpowiedniego szablonu, skup się przede wszystkim na tym, by miał on odpowiadające Ci czcionki, kolory oraz styl.
Szukanie po nazwie produktu
Oczywiście samo wpisanie „wizytówka” da Ci sporo ogólnych wyników. Warto jednak rozbudować te hasło o nazwę branży czy kolor.
Przykłady słów kluczowych dla produktów z dopełnieniem:
- wizytówka mechanik (nazwa produktu + branża)
- wizytówka zielona (nazwa produktu + kolor)
- business card minimalist red (nazwa produktu + styl + kolor)
Zapamiętaj: nie zawsze nazwa branży daje najlepsze wyniki. Szukaj po nazwach produktu, stylu projektowania, kolorze. Możesz łączyć hasła w jedną frazę.
Podsumowanie
- Szukając szablonu zwracaj uwagę na dobór czcionek, kolory użyte w projekcie i układ
- Szablony mają zazwyczaj dobrze dobrane czcionki – warto się nimi inspirować, nie warto ich zmieniać ani wprowadzać trzeciego fontu do projektu
- Wyszukuj szablonów po stylu projektowania, kolorze, nazwie branży czy produktu. Możesz je łączyć w 1 frazę (np. zielona wizytówka ogrodnik).
- Możesz szukać w języku polskim oraz angielskim. Daje to często różne wyniki.
- Jeśli projektujesz wizytówki czy ulotki, zwróć uwagę, czy rozmiar czcionki nie jest zbyt mały (sugeruję min. 7 punktów).
- Warto utworzyć paletę marki (tylko Canva Pro), w której dodasz wybrane kolory i czcionki. Pomoże Ci to utrzymać spójność graficzną w kolejnych projektach.