Czarny CMYK — głęboka czerń, czysta czerń

Czarny CMYK — głęboka czerń, czysta czerń

Może Ci się wydawać, że czarny to po prostu czarny, ale w druku CMYK istnieje kilka sposobów na jego uzyskanie. W artykule pomogę Ci zrozumieć rodzaje czerni i ich zastosowanie.

Zanim omówię szczegółowo rodzaje czerni, przypomnę tylko, że do druku używamy modelu kolorów CMYK. Składa się on z 4 kolorów (tonerów, farb, atramentu — w zależności od techniki). Są to: Cyan (C), Magenta (M), Yellow (Y) i Black (K).

Sprawdź moje usługi: Konsultacje graficzne oraz ofertę druku.

Rodzaje czerni w CMYK

W kolorach CMYK występują zwykle 2 prawidłowe rodzaje czerni:

Czysta czerń – Tworzona tylko z jednego, czarnego koloru (K od ostatniej litery słowa black), czyli 100% K.

Głęboka czerń – Do 100% K dokłada się do niej po 30% z kolorów CMY (Cyan, Magenta i Yellow). W efekcie czerń jest bardziej intensywna. Składowe CMYK dla głębokiej czerni to 30/30/30/100.

Niepoprawna głęboka czerń to ustawienia kolorów CMYK są nieodpowiednie dla czarnego koloru. Źle ustawiona czerń spowoduje, że plik nie przejdzie weryfikacji przed drukiem w dziale DTP lub czarny kolor nie wchłonie się w papier i poskleja kartki.

W kolejnej części omówię każdy rodzaj.

Czarny CMYK - głęboka i zwykła czerń

Czysta czerń

Czystą czerń uzyskasz, gdy użyjesz wyłącznie koloru czarnego (K). Jej wartości w CMYK wyglądają tak:

  • C: 0%
  • M: 0%
  • Y: 0%
  • K: 100%

Tak ustawiony kolor czarny wygląda w praktyce, jak grafitowy czy ciemnoszary.

Możesz wykonać proste ćwiczenie: sięgnij po dowolną książę, jaką masz pod ręką. Następnie przyjrzyj się dokładnie czarnym literom i oceń skalę głębi czarnego koloru. Porównaj ją np. z czernią na zdjęciach.

Sprawdź: Overprint w druku – co to takiego?

Czystą czerń stosuje się głównie w poligrafii. Zwykle tam, gdzie dominuje drobny, czarny tekst, np.: w książkach, katalogach, ulotkach, wizytówkach itp.

Stosowanie czystej czerni (CMYK 0/0/0/100) jest zwykle wymagane, gdy używasz w projekcie niewielkich rozmiarów czarnych czcionek (np. fonty do 12-14 punktów).

Stosowanie czystej czerni pozwala uniknąć problemów z rozmyciem się liter na krawędziach.

Skala szarości utworzona z czystej czerni
Skala szarości utworzona z czystej czerni (cały pierwszy rząd z lewej). Na samym dole przy cyfrze 100 – czerń 100% K

Głęboka czerń

Głęboka czerń to intensywniejszy odcień koloru czarnego w CMYK. Uzyskasz go przez dodanie do 100% K równej domieszki kolorów CMY. Da to intensywną czerń.

Przykładowa mieszanka koloru głębokiej czerni może wyglądać następująco:

  • C: 30%
  • M: 30%
  • Y: 30%
  • K: 100%

Uwaga! Każda drukarnia ma ustaloną swoją mieszankę kolorów, w jakiej uzyskuje najlepszy efekt głębokiej czerni. Warto przed wysłaniem projektu zapytać o preferencje dotyczące składowych głębokiej czerni.

Głęboką czerń stosuje się w:

  • Projektach z czarną aplą (tło lub np. czarne wypełnienie z białymi napisami);
  • Projektach wielkoformatowych (banery, folie samoprzylepne czy tablice reklamowe);
  • Na materiałach papierowych, gdy czcionki są grube, duże (powyżej 16 punktów).

Niepoprawna głęboka czerń

Zwykle występują 2 błędy, które prowadzą do powstania niepoprawnej głębokiej czerni. W konsekwencji prowadzi to do odrzucenia pliku lub niepoprawnego wydruku.

  1. Jako początkujący grafik możesz stwierdzić, że jeśli ustawisz składowe CMY na 100%, to otrzymasz najczarniejszą ze wszystkich czerni (100/100/100/100). Nigdy tak nie rób! Spowoduje to problem przekroczenia tzw. limitu nafarbienia (ang. ink limit). W praktyce w tym miejscu papier może nie wchłonąć tak dużej ilości farby.
  2. Tworzysz projekt w programie graficznym, ale na ustawieniach roboczych kolorów RGB. Jeśli w ustawieniach eksportu do PDF wybierasz automatyczną konwersję RGB do CMYK, program zamieni kolor RGB 0/0/0 w niekontrolowane wartości CMYK. Raczej na pewno nie będzie to ani czerń głęboka, ani zwykła. Spowoduje to odrzucenie pliku lub źle wyglądający po wydruku tekst: litery będą tłuste, wyczuwalne w dotyku, z rozmytymi krawędziami. W najgorszym wypadku tusz sklei kartki czy zostawi plamy po zwinięciu w rolkę.

Jak tego unikać?

  • Unikaj głębokiej czerni w małych tekstach — stosuj w takich przypadkach czystą czerń (0/0/0/100);
  • Stosuj głęboki czarny CMYK o składowych 30/30/30/100;
  • Zapytaj swoją drukarnię o odpowiednie składowe głębokiej czerni przed eksportem projektu. W programie pomocą funkcji Zamień kolory zmień wszystkie wartości CMYK na odpowiednie składowe.
InDesign czarny CMYK
W preferencjach programu InDesign możesz ustawić sposób wyświetlania czerni na ekranie oraz zasady eksportu czerni.

Podsumowanie

Kolor czarny w CMYK nie zawsze jest taki sam. Wybór odpowiedniego rodzaju czerni zależy od projektu i jego przeznaczenia.

Zapamiętaj zatem:

Czysta czerń – CMYK 0/0/0/100

  • Teksty o małym rozmiarze (do 12-14 pkt);
  • Elementy wektorowe o cienkich liniach;
  • Czarny tekst na białym tle.

Głęboka czerń – CMYK 30/30/30/100

  • Duże czarne powierzchnie (np. tło, czarne wypełnienia ramek);
  • Dużych napisów (np. nagłówków od 16 pkt wzwyż);
  • Elementów graficznych wymagających bardziej nasyconej i głębokiej czerni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona wykorzystuje pliki cookies lub inne podobne technologie w następujących celach: prawidłowe działanie wszystkich funkcji strony, analityka, marketing. Do gromadzonych w ten sposób informacji mają dostęp dostawcy narzędzi zewnętrznych opisanych w polityce prywatności. Ustawienia prywatności możesz dostosować w ramach swojej przeglądarki internetowej.