Kolory CMYK w Canva — jak je ustawić

Cześć! W dzisiejszej lekcji pokaże Ci, jak dodać kolory CMYK do projektu w Canva. Przeczytaj też treść pod materiałem wideo, która jest uzupełnieniem materiału o kolorach w druku.

Ten wpis jest częścią kursu:

Artykuł zawiera nagranie wideo oraz wersję tekstową, która jest dopełnieniem materiału.

Kiedy drukujemy coś w drukarni, używamy specjalnych kolorów, które nazywają się CMYK. To skrót od czterech podstawowych barw:

  • Cyan (błękitny),
  • Magenta (różowy),
  • Yellow (żółty)
  • Black (czarny). W skrócie CMYK od ostatniej literki ze słowa black ;).

To z tych 4 kolorów powstają mieszanki pozostałych.

Na komputerze jednak często pracujemy z kolorami RGB – to kolory, które świetnie widać na ekranach, ale nie zawsze dobrze wychodzą w druku. Dlatego, projektując np. ulotki, ważne jest, żeby używać odpowiednich kolorów CMYK.

Wydruki z CMYK zwykle wyglądają inaczej niż kolory na ekranie. Nie są podświetlane jak matryca smartfona. Przede wszystkim nie są też tak jaskrawe. Na przykład jaskrawy niebieski w RGB może w druku wyjść stonowany lub fioletowy.

Zobacz poniższy przykład. Z życia wzięty. Często klient ustawia bardzo jaskrawy kolor niebieski, oczekując tego samego w druku. CMYK-owa rzeczywistość jest wtedy brutalna.

Jak dodać kolory CMYK w Canvie?

  1. Na głównej stronie kliknij „Marka”, a później „Identyfikacje marki” i przycisk „Dodaj”.
  2. Stwórz nową markę nazywając ją np. „Kolory CMYK”.
  3. W sekcji Paleta kolorów dodaj nowe kolory, wpisując ich nazwy i wartości w HEX i CMYK.

Dzięki temu kolor CMYK zostanie „połączony” z kolorem RGB. Gdy będziesz eksportować plik opcją „PDF do druku”, kolory CMYK pojawią się zamiast kolorów RGB (w zapisie HEX).

Jakie kolory CMYK warto dodać przez opcję identyfikacja marki

Ja osobiście korzystam z takiego zestawu. Jest to podstawowa paleta barw CMYK. Polecam Ci utworzenie jej właśnie z nazwą „kolory CMYK” i przełączanie się w razie potrzeby.

  • Czysta czerń: CMYK 0,0,0,100; HEX #000000. Daje to kontrolę nad tym, że tekst i elementy wektorowe w Canvie będą zawsze odpowiednio wyeksportowane. Dowiesz się o różnych czerniach we wpisie: Czarny CMYK — głęboka czerń, czysta czerń
  • Głęboka czerń: CMYK 40,40,40,100; HEX #000000. Przydatny głęboki czarny kolor, gdy przygotowuję czarne aple lub projekt pod druk wielkoformatowy
  • Czerwony: CMYK 0,100,100,0; HEX #E31E24. Klasyczny czerwony bez domieszek innych kolorów.
  • Żółty: CMYK 0,0,100,0; HEX #FFED00. Klasyczny żółty bez domieszek innych kolorów.
  • Żółty nasycony: CMYK 0,15,100,100; HEX #FFD500. Według mnie najmocniej nasycona żółć, idealna na tła pod banery sprzedażowe ;).
  • Błękitny: CMYK 100,0,0,100; HEX #00A0E3. Maksymalnie nasycony błękit 1-tonerowy.
  • Zielony: CMYK 100,0,100,0; HEX: #009846. Klasyczny zielony w CMYK.
  • Magenta: CMYK 0,100,0,0; HEX: #E5097F. Najbardziej nasycony róż, jaki możesz osiągnąć z CMYK.
  • Ciemnoszary 70%: CMYK 0,0,0,70; HEX: #727271. Daje 70% szarości tylko z użyciem czarnego tonera.
  • Niebieski: CMYK 100,70,5,25; HEX: 124781. „Bezpieczny” kolor ciemnoniebieski, który nie wpakuje się podczas druku w fiolet.

Jako kolory HEX podałem wartości, które dla tych kolorów CMYK przeliczyłem w CorelDRAW (oprócz czerni).

Masz gotowy projekt w Canva, ale nie wiesz, co dalej?
Sprawdź moją ofertę druku i nie przejmuj się technicznymi szczegółami – przygotuję i wydrukuję go w najwyższej jakości.

kolory CMYK w Canva - jak dodać
Kolory w CMYK, które powyżej wymieniłem prezentują się właśnie tak.

Możesz do tych kolorów CMYK ustawić wartości RGB dowolne według uznania. Na przykład dla Internetu żółty świecący jak żarówa #FFFF00, ale do druku CMYK 0,0,100,0. Pozwoli Ci to połączyć jaskrawość w sieci z maksymalną żółcią na materiałach do druku.

Kilka wskazówek, gdy projektujesz w Canva coś do druku:

  • Nie używaj zbyt intensywnych kolorów – w druku mogą wyjść blado lub zupełnie inaczej.
  • Jeśli nie masz Canva Pro, tekst czarny zawsze używaj z kolorem#000000. Nie wybieraj czarnego z palety kolorów „na oko”. Tekst drukujemy tylko z jednego tonera, żeby nie był rozmyty na krawędziach.
  • Sprawdzaj księgę znaku klienta – jeśli projektujesz coś dla firmy, dowiedz się, jakie kolory są w jej logo i czy mają ustaloną kolorystykę CMYK.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *